Direktförsäljningar

Direktförsäljning är ett bra sätt i Membra att hålla en kassadagbok och redovisning över vilka produkter som har sålts då det inte spelar någon roll vem som är köparen.

Ifall en förening har t.ex. böcker, cd-skivor, t-shirts och dekaler till salu i sitt kansli och för en kassadagbok över hur många av varje som har sålts per dag är direktförsäljningen i Membra ett sätt att underlätta och förenkla redovisningen.

Då man bokar försäljningarna i Membra får man automatiskt rapporter över vilka produkter som har sålts samt en kassadagbok över hur mycket pengar det ska redovisas för. Då man kan ange redovisningskoder för varje produkt får man även ut underlag för bokföringen.

Skapa en direktförsäljning

Gå till Försäljning -> Direktförsäljning. På denna sida listas alla tidigare direktförsäljningar som gjorts.

Välj Lägg till försäljning uppe i blåa menyn och följande ruta öppnas.

Skapa en ny direktförsäljning

Det går att ändra på datumet för direktförsäljningen, dagens datum föreslås alltid som standard. Nästa steg är att lägga till de produkter som har sålts, klicka på Lägg till rader och följande ruta öppnas.

Direktförsäljning - lägg till rad

Det är bara att börja skriva produktens namn eller en del av namnet i fältet Produkt. Membra har en inbyggd sökfunktion som matchar mot produktregistret. Alternativt går det att klicka på det lilla kugghjulet till höger i fältet och få fram en lista över alla tillgängliga produkter. Då rätt produkt är vald föreslås det beskrivning och pris från produktens uppgifter. Dessa går att ändra på i detta skede av försäljningen. Det som det står i fältet Beskrivning är vad det kommer att stå på kvittot. Ge rätt pris och antal. Ifall det skall göras en kreditförsäljning eller rabattrad anger man antal som negativt värde.

Då raden är korrekt klickar man på Spara. Nu uppdateras försäljningen och ifall det behövs flera försäljningsrader (andra produkter) så går det bra att upprepa stegen för att lägga till rad. Sedan då försäljningen är komplett klickar man på Godkänn för att godkänna den. Till näst får man välja betalsätt.

Direktförsäljning - välj betalsätt

De tre alternativen är kontant, bankkort eller kreditkort. Tyvärr har Membra ingen koppling med eventuell kortmaskin, men för att få redovisningen korrekt behöver man oftast föra in vilka produkter som har sålts och då kan man boka dem här som kortbetalningar. När man väljer betalsätt är försäljningen klar.

I listan över försäljningar kan man nu välja vår nyskapta försäljning och klicka på Kvitto ifall man vill skriva ut ett PDF-kvitto.

Direktförsäljning - kvitto

Feedback